Miika Nyyssönen
Kerros kerrokselta

7.5.-26.5.2016 | G12 Kuopio

 

Näyttelyni maalausten kuva-aiheet, sekä esittävät että
abstraktit, edustavat “tuntematonta”. En tarkkaan ottaen
tiedä mitä ne tarkoittavat. Tein kokeen, jossa jonkin aikaa
piirsin mitä tahansa aamuisin, viidentoista ensimmäisen
hereilläolominuutin aikana. Tällä tavoin syntyi abstraktioiden
mallisto, sekä esittävät kuva-aiheet - maalaamisen lähtökohta,
joka sen jälkeen vaati paljon tietoista työntekoa maalauksiksi
päätyäkseen.

Teemani on kerroksellisuus, sekä veistoksissa, että
maalauksissa, kuten myös aiheissa. Olen paljolti rakentanut
maalausten visuaalisuuden ohuilla, läpikuultavilla värisävyillä
päällekkäisinä kerroksina. Katsoessa työtä ne sekoittuvat
optisesti.

Väriveistokset koostuvat päällekkäisistä sedimenttimäisistä
tasoista ja niiden muotoja kommentoivasta maalauspinnasta.
Veistossarjani on kirjahyllykokoluokan pienoisvuorimaisemia
sarjallisessa formaatissa.

Tilallisuus ja maisemallisuus ovat minulle pysyvästi tärkeitä,
samoin, kuin maalauksissa näkyvät viitteet useampiinkin
taidehistorian tyylikausiin. Veistos objektina on tässä-oleva,
maalaus tuntuu aina viittaavan muualla olevaan-paikkaan tai
tilaan, aikaankin.

Teosteni kuva-aiheet eivät ole tarinallisia, mutta niiden
ympärille voi kyllä kuvitella tarinan. Ihailemani
barokkiaikakauden maalaustaide esitti usein tapahtuman
huippupistettä, ehkä nämäkin tekevät niin, mitä siis tapahtui
ennen tai jälkeen maalauksen tilanteen?

Pensselinjäki on tämän sarjan maalauksissa enemmän
esillä kuin viimevuosikymmenen töissäni, usein tukemassa
muotoa, liikettä, tuulisuutta tai tilan rakentumista. Laseeraus
eli kerrosmaalaus vetäyttää maalauksen joitain osia ja tuo
toisia enemmän etualalle. Värin peittävyyden vaihtelut ovat
osa maalauksen draamaa. Laseeraus työtapana on haastava,
joskus arvaamaton lopputulokseltaan ja vaatii usein korjauksia.

G12:n näyttelyni kuva-aiheet ovat siis aivojeni tuottamia
hajakuvia, unien jäänteitä, silmät kiinni näkemistä, verkkokalvon
ja aivokuoren välisiä kuvia, heräämisen jälkeisen tietoisuustilan
näkymiä. Kulttuuriset vaikutteet ohjaavat alkukuvia
esittävämmiksi näkymiksi tarpeidemme mukaan, tai sitten
yksinkertaistavat muodoiksi joissa rakenne katselee itseään.

Lasuureissa on maalauksellisesti kiinnostavaa sekin mikä on
takana, mikä edessä. Mikä näyttää olevan taempana on
joskus oikeasti lähempänä. Transparentteja värikerroksia
katsoessa fotonit sinkoilevat kerrosten läpi ennen
verkkokalvolle päätymistään ja kun vierekkäiset pinnat ovat
vielä eri tavoin läpikuultavia se havaintojen määrä joka
katsojalle ilmenee kuvana on pyörryttävän suuri. Katsoja
on siis aina taitava., huomaamattaankin.

- Miika Nyyssönen, 2016


Miika Nyyssönen (s.1965) on savolaislähtöinen Helsingissä
asuva kuvataiteilija. Hän valmistui Kuvataideakatemiasta 1992
ja on siitä lähtien työskennellyt taiteilijana. Näyttely G12
galleriassa Kuopiossa on Nyyssösen 29. yksityisnäyttely,
yhteisnäyttelyosallistumisia on yli sadan.

Nyyssönen on tehnyt maalauksia, veistoksia, installaatioita
ja tietokonetaidetta. Hänen tunnetuimpia töitänsä ovat
90-luvun pahviveistokset ja -installaatiot, 2000-luvun
väriveistokset “Luolamaalarin luola” ja “Seinämaalarin
seinä” ja 2010-luvun Breda-sarja, maalauksia joiden
aihe on Diego Velázquezin maalaus “Bredan
antautuminen” 1600-luvulta.


Miika Nyyssönen, Cv >
Teosluettelo,G12 Kuopio, 2016 >

 

Lisätietoja:
G12 KUOPIO, Maaherrankatu 9, Kuopio | info@galleria12.fi