Kaisa Kaanela
Pinta
5.6. - 24.6.2021 | Galleria G12
 

Olen maalannut näyttelyn teokset kevään 2021 aikana. Maalaan useita kerroksia päällekkäin ja työstän maalauksen pintaa sen jälkeen hankaamalla ja liottamalla pintaa pois. Patinan kerroksellinen jälki on rosoista. Maalauksista muodostuu värin materiaalisuuden ja pintojen leikkiä. Näyttelyn teokset olen maalannut öljyvärillä.

Värikontrastit ovat osin sattumaa, osin etsinnän tulos. Lähtökohta on usein kaukana lopputuloksesta. Maalatessani yksiselitteistä ja suoraviivaista ei ole mikään: Yksi asia johtaa toiseen. 

Tunnen olevani usein uuden ja tuntemattoman äärellä. Matka on vähintään yhtä tärkeä kuin lopputulos.

Näyttelyssä on esillä valokuvia, jotka olen kuvannut vuonna 2002. Kuvissa on vanhan veneen kulunut pinta. Hilseilevän pinnan alta paljastuvat värikerrokset näyttävät maalaukselliselta. Nämä valokuvat ovat olleet luonnoksena maalatessani näyttelyn töitä. Olen hakenut rosoista pintaa, jonka kuluneisuus saa värit sointumaan yhteen. Työskennellessä värin poistaminen on ollut yhtä tärkeää kuin itse maalaaminen.

Näyttelyssä on esillä töitäni kahdella eri tekniikalla toteutettuna: töiden välissä on melkein kaksikymmentä vuotta aikaa. Paljon on muuttunut, mutta jotain samaa on kuitenkin säilynyt.

Olen valokuvaaja ja kuvataiteilija. Nykyään kutsun itseäni kuvamuotoilijaksi. Aloitin taiteen opiskelun 20-vuotiaana Helsingissä. Siitä lähtien olen opiskellut kuvataidetta ja valokuvausta useissa eri kouluissa. Olen kiinnostunut taiteen eri tekniikoista ja haluan tuoda uutta tekemiseeni. Pyrin viemään työskentelyäni abstraktimpaan suuntaan: poispäin opitusta kuvallisuudesta. Minulle kaikki alkaa ja lopulta kaikki päättyy väreihin.

Kaisa Kaanela, 2021

 

Lisätietoja: Galleria G12, Annankatu 16, Helsinki | www.galleria12.fi | 044 717 7177 | info@galleria12.fi


Aiemmat näyttelyt:
Kaisa Kaanela | Rytmi 
| 12.1. - 31.1.2019 | G12 Helsinki

Kaanelan maalauksia verkkokaupassa >>

Rytmi sarjan maalaukset on toteutettu vuoden 2018 aikana. Sormenjäljen painalluksella on maalattu rytmikkäitä kuvioita. Osa maalauksista on maalattu toistamalla samaa kuviota vaaka- ja pystyriveittäin. Sormenjäljen painallus muodostaa värillisen rajapinnan. Jokainen painallus ja jälki on erilainen. Kauempana katsottuna kaikki jäljet ovat samaa, muovautuneet osaksi rytmikästä kokonaisuutta. 

Maalaamisessa saman kuvion toistamisessa on elämänfilosofia: elämässä sama toistuu aina sykleissä.

Kehon liike, rytmi, on ollut olennaista maalauksia tehdessä. Saman kuvion ja liikkeen toisto on melkein kuin vaimeasti rummuttava ääni.

Väriä on käytetty osittain massamaisesti. Jossain kohdin painallukset ovat niin ohuita, että alemmat värit kuultavat läpi. Väriä on myös kerrostettu pinta pinnalta, kunnes on saatu haluttu tulos.

Sormenjäljen käyttäminen tunnisteena on vuosisatoja vanha tapa. Eräissä muinaisissa kulttuureissa sormenjäkiä käytettiin tapana ”allekirjoittaa” sopimuksia.

Muinaisessa Babylonissa käytettiin savilaattoja, joihin vaadittiin sormen jälki varmistukseksi. Sormenjälkiä savilaatoilla ja dokumenteissa on löydetty myös muinaisesta Kiinasta ja 1500-luvun Persiasta.  Persiasta on myös säilynyt havainto, jossa todettiin, ettei kahta samanlaista sormenjälkeä ole olemassa.

Kaisa Kaanela, 2018


CV, Kaisa Kaanela, 2018 >>

 

Lisätietoja:  G12 HELSINKI, Annankatu 16, Helsinki | www.galleria12.fi | 044 717 7177 | info@galleria12.fi

 


Kaisa Kaanela, 2021, Pinta
 
 
 
 
 

Kaisa Kaanela, 2018