Pauno Pohjolainen

Veistoksia ja reliefejä

Pauno Pohjolainen tunnetaan muoto- ja väri-ilmaisultaan voimakkaista teoksista.

”Suuri mysteeri ja selittämätön kauneus ovat usein läsnä Pauno Pohjolaisen taiteessa. Läpi koko hänen tuotantonsa kulkee punainen lanka, joka kertoo omalaatuisesta hulluudesta ja haltioitumisesta. Se on haltioitumista siitä, mikä on väkevää, tuntematonta ja tavoittelemisen arvoista…
Uransa alussa Pohjolainen ilmaisi spontaanisti viehtymystään kaikkeen villiin, vahvaan ja kauniiseen; nykyisin hän harjoittaa herkkyyttään tietoisemmin ja tulkitsee mysteeriä niin, että onnistuu vangitsemaan sen – sen omassa valossa.

Pohjolainen is best known for his massive relief works made of coloured wood and resin. The artist is based in his hometown Kuopio in Eastern Finland, a melting pot of Eastern and Western visual culture. His work has been influenced by medieval Russian icons and Italian early renessance painters. Pohjolainen’s works are expressive and powerful: a moment is captured in one single brush stroke; what is ugly, suddenly becomes beautiful; and big chunks of wood bend and paint dramatic scenes. Pohjolainen has inherited his skill of handling wood from a long line of ancestors who were handcrafters. Pohjolainen has received the biggest Scandinavian art prize Ars Fennica in 1997. His work is featured in the collections of all major Finnish art museums and in many sacral interiors. At 70 years old, Pohjolainen is still actively creating, and a fixture of the Finnish contemporary art scene.

 

Pauno Pohjolainen nousi suomalaisen taidemaailman tietoisuuteen 1980-luvulla ns. Kuopion koulun keulahahmona. Sitä ennen hän ehti herättää huomiota valtakunnallisesti mm. saamalla 1970-luvun alussa kultamitalin nuorten taidetapahtumassa. Pohjolainen oli etuvartiossa 1970-luvun sosialistiseen realismiin pitäytyneen kuvailmaisun murtuessa. Nuorten näyttelyssä 1980 esillä ollut ”Rauhanhäiritsijä”-sarja (1980) oli valtakunnallisesti käänteentekevä työ maalauksen formaatin kyseenalaistajana. Myöhemmin hänen maalauksensa siirtyivät seinältä lattialle, kuten ”Alfa ja omega” (1984).

Puureliefeissään Pohjolainen korostaa valon läsnäoloa ja sen eri asteita käyttämällä samassa veistoksessa eri puulajeja (Suuri valo, 1994). 1990-luvun alussa bysanttilaiset ja ortodoksiset teemat alkoivat entistä enemmän nousta esiin Pohjolaisen tuotannossa. Venäläisen kirkkotaiteen ikonit ja  ehtikulta käyvät Pohjolaisen veistoksissa läpi nerokkaan muodonmuutoksen (Jouluyö, 1997). Hän  tarkastelee ortodoksisen kirkon pyhiä esineitä, muun muassa analogipöytää, jolla juhlaikoni tai Raamattu lepäävät, ja erityisesti tiettyjä ikonitaiteessa esiintyviä kuvaelementtejä (Neitsyt Marialle, 1996). Kekseliään ja erittäin omaperäisen puukonstruktion avulla, jossa poikittaissahatut ja yhteenliimatut puut muodostavat pinnan, Pohjolainen muuttaa veistosten karaktääriä, niin että maalauksesta siirrytään kohti illuusiota kolmiulotteisesta esineestä jonka ominaispiirteisiin kuuluu kouriintuntuva tilallinen läsnäolo (teemasta Marian istuin, 1998).

Tyypillistä Pohjolaiselle on myös hänen tapansa liittää veistoksiin erilaisia muoto- ja materiaalielementtejä: hän käyttää vastakohtia ja kontrasteja. Sen lisäksi, että hän yhdistää toisiinsa maalauksen ja veistoksen, hän saattaa yhdistää myös puuta ja hartsia tai hillityn ja värikylläisen pinnan. Valo kohtaa pimeyden, karhea puupinta kohtaa sileän ja pyöreät, pehmeät muodot yhdistyvät kulmikkaisiin. (Mihin vertaisin taivasten valtakuntaa, 1997). Vuosien varrella puun lisäksi Pohjolainen on käyttänyt teoksissaan myös mm. lasikuitu- ja epoksihartsia (Illuusio I, 1985-86), erilaisia metallilevyjä ja -verkkoja (Pennejätaivaasta, Kuopion Osuuspankki, 2001) sekä läpivärjättyäbetonia (Yläsali, 1993).

Pohjolaiselta on tilattu lukuisia monumentaalisia julkisia teoksia, kuten esimerkiksi ”Sauna ja sisu (2003)” Suomen suurlähetystöön Canberraan, Australiaan sekä reliefi ”Elämänvirta” (2005), Hesperian sairaalan julkisivuun Helsinkiin.

Häntä pidetään yhtenä suomalaisen kirkkotaiteen uudistajana. Hänen luomiaan ovat Rantasalmen (1989) ja Laajasalon (2003) kirkkojen alttaritaideteokset, minkä lisäksi hänen teoksiaan on lukuisissa sakraalitiloissa ja siunauskappeleissa (Petosen seurakuntatalo, Kuopio, 1999).

Pauno Pohjolaiselle myönnettiin 1997 pohjoismaiden suurin vuosittain jaettava kuvataidepalkinto Ars Fennica. Perusteluissaan tuomarina toiminut Irlannin modernin taiteen museon johtaja Declan McGonagle totesi mm. ”Pauno Pohjolainen on hyvin vahvasti läsnä sekä omassa yhteisössään että laajemmin kansallisella tasolla. Hänen tuotantonsa sisältää perinteisiä materiaaleja ja tekotapoja, mutta samalla teokset ilmentävät selkeästi nykytaiteen olemusta… Pauno onnistuu luomaan synteesin historiallisten ja universaalien elementtien sekä oman taiteellisen kielensä välille ja näin ilmaisemaan yksilölliset ideansa.”

Pauno Pohjolainen sai Ars Fennica-palkinnon vuonna 1997 ja hänelle myönnettiin Pro Finlandia -mitali vuonna 2005.

(Lainaukset Ars Fennica -kirjasta 1998 / Dan Sundell)

 

Aiemmat näyttelyt:
Pauno Pohjolainen & Iida Pohjolainen
Isä ja tytär | 10.12.2016 – 2.2.2017 | G12 Kuopio

 

Pauno Pohjolainen
2.3. – 4.4.2013 | G12 Helsinki

Helsingin Sanomat 15.3.2013:
Helsingin sanomat, Veikko Halmetoja; Uudet tilat vihitään vahvasti >

Lisätietoja:
G12, Annankatu 16, Helsinki | www.galleria12.fi | 044 717 7177 | info@galleria12.fi

 

CV

Pauno Pohjolainen
s. 1949, asuu ja työskentelee Kuopiossa

Taideopinnot
Suomen Taideakatemian koulu 1976-80

Jäsenyydet
Taidemaalariliitto
Suomen Kuvanveistäjäliitto
Ars Libera

Luottamustoimet
Ars Liberan hall.jäsen 1981-85
Taidemaalariliiton hall.jäsen 1984-87
Valtion taideteostoimikunta 1986-87

TEOKSIA KOKOELMISSA
Design-museo/Suomalainen ryijykokoelma
Espoon kaupunki
Halosten museosäätiö
Harkonmäen kokoelmat
Helsingin kaupunki
Kajaanin taidemuseo
Kiasma
Kuopion kaupunki
Kuopion taidemuseo
Lahden kaupunki
Mikkelin kaupunki
Minneapolis Museum, Yhdysvallat
Henna ja Pertti Niemistön nykytaiteen kokoelma
Nordea
Oriveden kaupunki
Oulun taidemuseo
Pohjola-yhtiöt
Saastamoisen säätiö
Valtion kokoelmat
Oy Veikkaus Ab
Wihurin säätiö

JULKISET TEOKSET
2010 ”Aivoitus”, Kuopion yliopistollinen sairaala
2005 ”Elämän virta”, Hesperian sairaala, Helsinki
2003 Alttaritriptyykki, Laajasalon kirkko, Helsinki
2003 ”Sauna ja sisu”, Suomen suurlähetystö, Canberra, Australia
2001 ”Kallavesj'”, Microteknia, Kuopio
2001 ”Pennejä taivaasta” -veistos, Kuopion Osuuspankki
2001 Reliefi, Sampo, Helsinki
1999 Siilinjärven kuntoutumiskeskus
1999 Triptyykki, Pyörön seurakuntatalo, Kuopio
1999 ”Puhti”-reliefi, Pohto, Pohjois-Suomen teollisuusopisto, Oulu
1999 Metsäliitto, Espoo
1999 Kokkolan aluekirjasto
1998 Alttaritaideteos, Päivärannan kirkko, Kuopio
1997 Alttarireliefi, Puijon siunauskappeli, Kuopio
1997 Reliefi, Neulamäen kappeli, Kuopio
1994 Kuopion poliisitalo
1989 Alttariteos, Rantasalmen kirkko
1987 ”Van Goghin sävelkorva”, Kuopion musiikkikeskus
1984 ”Kolme sisarta”, Keran toimitalo, Kuopio

PALKINNOT JA KUNNIAMERKIT
2011 Saima-mitali (Itä-Suomen yliopisto ja Savon Sanomat)
2005 Pro Finlandia -mitali
1999 Savon Sanomien kulttuuripalkinto
1999 Valtion 5v. taitelija-apuraha
1998 Kuopio-mitali
1997 Pohjois-Savon taidepalkinto
1997 Ars Fennica -palkinto
1996 Helene Schjerfbeck -muistomerkkikilpailu, 3. sija
1993 Mäntän kuvataideviikkojen yleisöpalkinto
1990 Kirkon taidepalkinto
1985 Kuopion musiikkikeskuksen taideteoskilpailu, 1. palkinto
1983 Suomen Taideyhdistyksen Dukaatti-palkinto
1975 Nuorten taidetapahtuma, kultamitali

 

 

Taiteilijan teokset taidekaupassa

esillä näyttelyssä
Näyttelyt
Jouni AiraksinenAntti ImmonenPauno PohjolainenArto VäisänenTarja Wallius
Yhteisnäyttely
19.02 - 10.03.2022
Näytä suosikit

Hae galleriasta

Hae taiteilijaa, teoksen nimeä tai avainsanaa